Zagrebački Vasarely: Konzervatorsko-restauratorski radovi na kolažu Barson

 

Zagrebački Vasarely: Konzervatorsko-restauratorski radovi na kolažu Barson

15.09.2021 - 15.09.2021 / MSU, 1. kat

Na Odsjeku za papir i kožu Hrvatskog restauratorskog zavoda tijekom 2019. i 2020. godine izvedeni su istraživački i potom cjeloviti konzervatorsko-restauratorski radovi na kolažu Barson iz  fundusa Muzeja suvremene umjetnosti u Zagrebu autora Victora Vasarelyja, najistaknutijeg predstavnika optičke umjetnosti. Kolaž Barson izrađen je 1967. godine u tehnici sitotiska na papiru lijepljenom na papirnu podlogu i potom na lesonit. Riječ je o umjetnini velikoga formata (2,5 x 2,5 m), sastavljenoj od četiri pravokutna dijela (dva gornja su veća, a dva donja manja). S  poleđine su sva četiri spojena i ojačana drvenim podokvirom križnog oblika.

Cijela površina lica i poleđine umjetnine bila je prekrivena prašinom, a na licu su zatečene i nečistoće, oštećenja uzrokovana djelovanjem insekata, mrlje nastale utjecajem vlage te manje  jasne mrlje uz rub umjetnine uzrokovane rukovanjem. Papirnati nosilac sastoji se od dva dijela. Donji je deblji sivo-plavi sloj, zalijepljen izravno na lesonit, a gornji je izveden u tehnici sitotiska i zalijepljen na donji sloj papira u tehnici kolaža. S vremenom su se slojevi papira međusobno razlijepili, odvojili od lesonitne podloge i rasušili. Po rubnim dijelovima nedostajali su manji dijelovi papirnatog nosioca. Cijeli gornji sloj papira prekriven je tankom mrežom većih i manjih krakelira i ogrebotina. Podloga od lesonita zatečena je u dobrom stanju, kao i boja sitotiska koja dobro prianja uz površinu nosioca.

U 2019. godini izrađena je konzervatorsko-restauratorska dokumentacija zatečenog stanja, izmjerena je pH-vrijednost papirnatog nosioca te su uzeti uzorci za analize vlakana, boja i veziva. Izvedene su probe čišćenja, konsolidacije i retuša. Nakon prikupljenih informacija uslijedilo je čišćenje brisaćim sredstvom te dočišćavanje tragova insekata skalpelom. Mrlje uzrokovane rukovanjem tretirane su medicinskim benzinom. Tijekom istraživanja ostvarena je suradnja s Centre Interdisciplinaire de Conservation et de Restauration du Patrimoine (CICRP) u Marseilleu, gdje su provedene analize uzoraka s umjetnine, te s Fondacijom Vasarely u Aix-en-Provenceu, koja je za projekt (u svrhu izvođenja proba) donirala uzorke papira za sitotisak na kojima je Vasarely izrađivao umjetnine. U 2020. godini na umjetnini je izvedeno podljepljivanje donjeg sloja papira za lesonit škrobnim ljepilom te gornjeg sloja papira s donjim celuloznim vezivom.

Pregibi papira također su sanirani podljepljivanjem.

Rekonstrukcija nedostajućih dijelova papira izvedena je japanskim papirom istovjetnim izvorniku i celuloznim ljepilom. Uslijedio je retuš u minimalnom opsegu akvarelom i suhom pastelom. Drveni okvir umjetnine očišćen je suhim postupkom, a nedostajući dio rekonstruiran je jelovinom. Provedeni konzervatorsko-restauratorski radovi na kolažu Barson Victora Vasarelyja rezultat su međunarodne interdisciplinarne suradnje stručnjaka, a finacirani su sredstvima Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske.