Sudionice performativnog predavanja: Nina Kurtela, multimedijalna umjetnica i osnivačica umjetničke organizacije Jagoda; Sara Simić, istraživačica i filmska kritičarka; Dina Pokrajac, filmska kritičarka i kustosica; Anna Javoran, plesna umjetnica, koreografkinja i dramaturginja. Pozivamo Vas da nam se pridružite na još jednom gostovanju Vježbi u sklopu izložbe Jagoda: Prostori nevidljivog u Muzeju suvremene umjetnosti, koja će se održati 06. ožujka u 18:00. Diskurzivni program Vježbe, koji se inače kontinuirano održava u ateljeu Jagoda, privremeno je premješten u institucionalni kontekst muzeja MSU – točnije, u samu izložbu – kako bi se potaknula vidljivost te približile važne teme široj publici. U Vježbi br. 9 pod nazivom Razbiti zrcalo: Prema dvostrukoj emancipaciji, Dina Pokrajac, Anna Javoran, Sara Simić i Nina Kurtela osvrnut će se, iz različitih perspektiva i kroz osobne prakse u formi performativnog predavanja, na razne ženske pozicije (samo) reprezentacije.
Zašto je žena koja drži kameru nijema i zašto je kamera isključivo usmjerena prema njoj? Je li kamera doista usmjerena na nju samu ili pak na refleksivnu površinu ekrana, koja djeluje kao "cerebralna membrana" (L. Kovač) i mjesto konfrontacije između prošlosti i sadašnjosti, unutarnjeg i vanjskog, stvarnog i virtualnog? Oponašajući strukturu palimpsesta, Dina Pokrajac u svojoj prezentaciji "Razbiti zrcalo: Prema dvostrukoj emancipaciji" povezuje različita vremena i kontekste te, kroz "vizualne spojeve" (D. Vertov), dovodi jugoslavenske i post-jugoslavenske autorice u transgeneracijski razgovor, prateći kako – usprkos prošlosti koja, poput sablasti, odbija počiniti – žena kao spektakl ustupa mjesto kompleksnijim i zaigranijim odnosima prema ženstvenosti na ekranu. Sheila Rowbotham piše kako "možemo pojmiti tišinu tek u trenutku njenog razbijanja". Tada autoportret postaje kolektivni portret, a dvostruka emancipacija – u privatnoj i javnoj sferi – jedina je autentična vrsta oslobođenja.
Nakon suradnje 1965. godine na filmu "Čovek nije tica", glumica Eva Ras i redatelj Dušan Makavejev odlučuju snimiti film u kojem će veličati žensko tijelo bez pornografskih elemenata. Najpoznatija slika, kao i plakat filma "Ljubavni slučaj ili tragedija službenice PTT" (1967.), prikazuju nagu protagonisticu koja leži na krevetu, ističući bjeline njenog tijela u kontrastu s crnom mačkom koja skače na nju. Taj plakat doživljava brojne cenzurirane verzije, kao i filmovi emancipatornih (društvenih i formalnih) tendencija tog vremena. U svom trenutnom istraživanju, Anna Javoran, u suradnji s dramaturginjom Ninom Gojić, bavi se reprezentacijom tijela – osobito ženskih – u filmovima poznatim pod nazivom "crni talas". Proučavajući autore i filmove tog vremena, koji se osvrću na prijeteću komodifikaciju i pornifikaciju, te se opiru objektifikaciji i subvertiraju je, postavlja se pitanje: je li to metodološki, off-screen princip ili samo umjetnički postupak?
2021. godine, Sara Simić i Nina Kurtela pokreću istraživački projekt "Future repair: room of leisure, care and persistence", koji se temelji na istraživanju i arhiviranju te gradnji vidljivosti zapostavljenog umjetničkog naslijeđa Jagode Kaloper te uspostavljanju transgeneracijskog dijaloga između dviju umjetnica (Kurtela i Kaloper) preko zajedničkog ateljea koji dijele (u različitim vremenima). Mapiranjem i etabliranjem relevantnog, a uvelike zaboravljenog umjetničkog opusa Jagode Kaloper, širi se razumijevanje i stječu saznanja o lokalnoj konceptualnoj, likovnoj i audiovizualnoj baštini, a stvara se repozitorij znanja kroz razvoj različitih modela arhiviranja i bilježenja stečenog iskustva. Otvarajući transgeneracijski prostor, sagledava se kako određeno žensko umjetničko naslijeđe utječe na sadašnje generacije umjetnica te podržava kontinuirane borbe protiv stereotipizirajućeg muškog pogleda, eksploatacije ženskog tijela i politike zaborava uvjetovane rodnim režimima moći.
Predstavivši višemjesečnu analizu različite arhivske građe, Sara Simić usmjerit će se na mogućnosti novog promišljanja umjetničkog stvaralaštva i opusa Jagode Kaloper, ali i šireg društvenog konteksta tadašnje umjetničke scene. Kao ishod ovog projekta, nastaju novi umjetnički radovi koji su dio izložbe "Jagoda: Prostori nevidljivog".
Biografije
Anna Javoran
Mlada je plesna umjetnica, koreografkinja i dramaturginja iz Novog Sada. U Zagrebu je upisana na izvedbeni smjer suvremenog plesa Akademije dramske umjetnosti, nakon čega je završila diplomski studij dramaturgije izvedbe.
Kao izvođačica, ističe rad s Marjanom Krajač na "Koreografskoj fantaziji br. 5" (2020.), sa Sonjom Pregrad na izvedbama "D O W L" (2021.) i "O" (2023.), te na autoportret-koreografiji "jérôme bel" izvedenoj u sklopu projekta STAGES u Hrvatskom narodnom kazalištu u Zagrebu (2023.). U pozicijama suradnice za scenski pokret i asistentice dramaturgije, ostvaruje suradnje s redateljima kao što su Oliver Frljić, Árpád Schilling, Dino Mustafić, Vedrana Klepica, Ivan Plazibat i Aleksandar Švabić. Autorsku i koreografsku poziciju uspostavlja u projektima "stasis: to visit" (u suradnji s Arianom Prpić, 2020.), online kolaborativnom projektu "Nađena koreografija" (izvedenom na festivalu Antisezona 2020.), "Tajni vrt" (predstava za mlade u suradnji s Irmom Unušić i Sabrinom Fraternali) te "Strahovi malih razlika" (u suradnji s Viktorijom Bubalo, 2022.), za koje je dobila Nagradu strukovnih udruga suvremenog plesa u kategorijama Najbolja koreografija i Najbolja kolektivna izvedba, te nominaciju za Nagradu hrvatskog glumišta.
Sara Simić
Istraživačica je i filmska kritičarka iz Zagreba. Kao studentica diplomskog studija na Central European University, na Odsjeku za ženske i rodne studije, fokusirala se na teme feminističke vizualne povijesti, studije sjećanja i inovativnih arhivskih praksi. Posljednjih godina radila je na raznim međunarodnim istraživačkim projektima usredotočenim na transnacionalne feminističke umjetničke prakse, kao što su "Not Yet Written Stories: Women’s Artists Archive Online" i "Forgotten Heritage: European Avant-Garde Art Online", uz potporu Kreativne Europe, pod vodstvom Zaklade Arton te pod mentorstvom Ureda za fotografiju u Zagrebu. Kao filmska istraživačica i kritičarka, prvenstveno se bavi audiovizualnom praksom Istočne i Jugoistočne Azije sudjelovanjem na kritičarskim i kustoskim radionicama (Verzio Documentary Film Festival, Ji.hlava International Documentary Film Festival, International Film Festival Rotterdam, Far East Film Festival). Sudjeluje na radionici European Workshop for New Curators u organizaciji The European Network for Film Discourse. Redovito piše za brojne filmske portale u Hrvatskoj i inozemstvu, članica je Hrvatskog društva filmskih kritičara i počela kurirati vlastite filmske programe u Zagrebu i inozemstvu.
Dina Pokrajac
Filmska je kritičarka i kustosica. Diplomirala je novinarstvo i politologiju na Fakultetu političkih znanosti u Zagrebu, a trenutačno je doktorandica na poslijediplomskom studiju etnologije i kulturne antropologije na Filozofskom fakultetu u Zagrebu, s temom o dokumentarnom filmu, arhivima i protusjećanju. Zaposlena je u Restartu kao voditeljica Dokukina KIC i edukacijskog programa Masterclass. Umjetnička je direktorica Subversive Festivala te selektorica i koordinatorica diskurzivnog programa ZagrebDoxa. Kustosica je na nizu interdisciplinarnih kulturno-umjetničkih i edukativnih projekata s naglaskom na filmu i kritičkoj teoriji (uključujući Kino Trešnja za [BLOK], Kinematografije otpora za MSU Zagreb, Film XX* i Arteria za KIC). Uredila je više od 20 knjiga iz područja filmologije, filozofije i politologije. Kao filmska kritičarka sudjelovala je na Sarajevo Talents 2020. i Berlinale Talents 2021. Sudjelovala je u brojnim međunarodnim ocjenjivačkim žirijima i selekcijskim komisijama te održala niz predavanja i radionica u Zagrebu, Pragu, Dublinu, Milanu, Genovi, Liverpoolu, Splitu, Madridu i Berlinu. Prevela je knjige Umjetnost i tehnika Lewisa Mumforda i Paslika Laure Mulvey te niz eseja i stručnih tekstova za razne publikacije, uključujući UP&UNDERGROUND art dossier. Dobitnica je Nagrade Vladimir Vuković za najbolju novu filmsku kritičarku (2017.). Trenutno je predsjednica Hrvatskog društva filmskih kritičara i glavna urednica portala HDFK-a Zona filma.
VJEŽBA br. 09
Razbiti zrcalo: Prema dvostrukoj emancipaciji
Četvrtak, 06. ožujka 2025. u 18:00
Black Box, MSU, Avenija Dubrovnik 17