Prostorno-zvučna instalacija 12,1 po Richteru Tonija Meštrovića zamišljena za izložbeni prostor Zbirke Richter, prenosi skrivenu strukturu pet skulptura Vjenceslava Richtera.
Vodeći se izjavom Vjenceslava Richtera da su njegove skulpture instrumenti koje samo treba znati svirati, Toni Meštrović je 2017. godine započeo zvučni rad snimajući kontaktnim mikrofonom udarce muzičkih udaraljki po skulpturama. Tako su kontaktnim mikrofonom zabilježene rezonancije udaraca trideset i šest skulptura. Izložba 12,1 po Richteru prenosi kroz pet kompozicija ritam, liniju i oblik izabranih skulptura koje su konstruirane od različitih materijala, aluminijskih šipki i cijevi, staklenih cjevčica ili pak drvenih šipki i koje u svojoj osnovi polaze od određenog sustava elemenata, metoda i ciljeva. Centra 3, Reljefometar 5, Rastavljena sfera 2, Sinusoide i Trodimenzionalna grafika nastali su u razdoblju od 1963 do 1972. i u Richterovu opusu predstavljaju ključne radove u istraživanjima prostorno-plastičkih mogućnosti. Zvučna rezonancija minimalističke geste udarca koja se širi kroz materiju pojedine skulpture početni je zvučni uzorak, naknadno modularno obrađen kroz softverski instrument SuperCollider te distribuiran po 12.1 surround kanalima. Tako nastaje struktura svake zvučne kompozicije.
Mjerna jedinica Richter za mjerenje magnituda potresa prisutna u naslovu rada postavljena je u odnos s naizgled tihim, ali vibrantnim skulpturama arhitekta Richtera koje je u jednom od intervja opisao kao instrumente koje samo treba znati svirati. Njihova modularnost prisutna u odabiru materije prevedena je u jedan drugačiji, također modularni princip rada (modularna obrada zvučne matrice u softverskom instrumentu) za stvaranje zvučne kompozicije.
Pretpostavka koncepta „sinteznog pristupa“ okosnica je projekta SintArta, koji se od 2010. održava u izložbenom prostoru Zbirke Richter i parku skulptura. Kroz umjetničke radove, instalacije, akcije, eksperimente umjetnika istražuje se misaoni prostor Vjenceslava Richtera, i na određen način ostvaruje Richterova ideja da njegova obiteljska kuća sa pripadajućim parkom (koju je zajedno sa suprugom Nadom Kareš Richter 1980. godine poklonio Gradu Zagrebu), postane mjesto eksperimenta i istraživanja ali i živo mjesto susreta umjetnika i publike.
Toni Meštrović, rođen 1973. u Splitu, je multimedijski umjetnik koji najčešće djeluje u formi video i zvučnih instalacija. Diplomirao je 1999. na Odsjeku za grafiku Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu gdje se bavio grafikom, skulpturom i instalacijom, a zbog interesa prema elektronskim audiovizualnim medijima 1997. studira Video/Digital Imaging u klasi prof. Valie Export na International Sommerakademie für Bildende Kunst u Salzburgu. Završio je 2004. poslijediplomski studij Medienkunst kod prof. David Larchera i prof. Anthony Moorea na Kunsthochschule für Medien, Köln gdje istražuje u videu, zvuku i video/zvučnim instalacijama osobnu percepciju mora i otoka uz koji je odrastao. Svojim povratkom u Hrvatsku 2004. godine nastavlja svoje umjetničko istraživanje u kojem se tematski bavi kulturnim nasljeđem, identitetom, te tranzicijskim promjenama na prostoru Dalmacije.
Od 1992. aktivno sudjeluje na skupnim i samostalnim izložbama te video festivalima u Hrvatskoj i inozemstvu. Dobitnik je više stipendija i nagrada, poput nagrade za mladog umjetnika Hrvatskog društva likovnih umjetnika u Zagrebu 2007., i druge nagrade na izložbi T-HTnagrada@MSU.hr 2013. godine. Živi i stvara u Rijeci i Kaštelima, a predaje u zvanju izvanrednog profesora na Odsjeku za film i video Umjetničke akademije Sveučilišta u Splitu.
Otvorenje izložbe je u petak, 22.11.2019. u 19 sati.
Kustosica izložbe: Vesna Meštrić
Dizajn: Sanja Kuzmanović
Zbirka Vjenceslava Richtera i Nade Kareš Richter, Vrhovec 38, Zagreb
Radno vrijeme: srijeda i subota od 11–16 sati, u ostale dane uz prethodnu najavu na tel. 01-60 52 710 ili mail: vesna.mestric@msu.hr.