Interdisciplinarni znanstveni simpozij na temu "Slika i hiperrealizam: slikarstvo, fotografija i film" organiziraju MSU, Hrvatsko društvo pisaca, Časopis za teoriju, kulturu i vizualne umjetnosti TVRĐA, Centar za vizualne studije iz Zagreba i IMAGES - Journal for Visual Studies, a u povodu retrospektivne izložbe Jadranke Fatur.
Što se događa sa slikom danas u doba sveopće vizualizacije života i stvarnosti? Da bismo mogli odrediti razliku između realizma i hiperrealizma potrebno je vidjeti kako fotografska slika "prikazuje"/"predstavlja" ono što jest. U svim filozofijskim analizama ovog problema od Benjamina, Kracauera, Flussera, do Barthesa i Baudrillarda vidimo nešto zajedničko. Pojam se slike više ne izvodi iz sublimnoga objekta mita, religije i njihovih sekularnih nadomjestaka u modernome dobu kao što su to politika-ideologija i estetsko iskustvo. Nestanak referencijalnoga okvira onog što je označavao pojam svijeta nadomješten je znanstveno-tehničkom proizvodnjom "nove stvarnosti". Utoliko se hiperrealizam ne svodi samo na tehnologijski napredak u "stupnju estetizacije". Uostalom, slikarstvo 1970-ih godina, koje se poziva na iskustvo američkoga fotorealizma potkraj 1960-ih godina, nastalo je u praznome prostoru između pop-arta i konceptualne umjetnosti s težnjom da reklamnoj transparenciji estetskoga objekta suprotstavi ono subverzivno "živo".
Hrvatska umjetnica hiperrealizma, slikarica Jadranka Fatur, čija retrospektivna izložba u Muzeju suvremene umjetnosti predstavlja primjereni povod za teorijska promišljanja odnosa slike i medijski konstruirane stvarnosti (slikarstvo, fotografija i film), otvara svojim djelom bitna pitanja o krizi reprezentacije vizualnih umjetnosti danas. Stoga će se simpozij usmjeriti na kritičko rasvjetljavanje uloge slikarstva, fotografije i filma u odnosu na fluidni referencijalni okvir digitalno umreženoga društva, politike i kulture bez kojeg slika ostaje neutemeljenom.
Tematski pristupi simpozija:
1. Hiperrealizam, fotorealizam i filozofija medija
2. Ima li slikarstvo još svoj predmet u doba vizualizacije života?
3. Fotografija i film – što nakon reprezentacije?
4. Slika u doba tehnosfere
U okviru rada simpozija bit će predstavljena i nova knjiga Žarka Paića, ANĐEO POVIJESTI I MESIJA DOGAĐAJA: umjetnost-politika-tehnika u djelu Waltera Benjamina, koju je nedavno objavio Fakultet za medije i komunikacije iz Beograda u cijenjenoj biblioteci FILOXENIA (urednik edicije: Obrad Savić, te glavna i odgovorna urednica Aleksandra Prole i izvršni urednik Ivan Isailović).
Izlaganja sudionika simpozija ograničena su na 30 minuta, nakon čega slijedi rasprava.
Jezik simpozija: hrvatski.
Tekstovi izlaganja sa simpozija bit će objavljeni u jednoj od publikacija časopisa TVRĐA i IMAGES - Journal for visual studies 2019. godine.
PROGRAM
15. studeni 2018.
__________________________________________________________________________________
09.30 Pozdravna riječ: Žarko Paić i Martina Munivrana
10.00 Goran Sunajko: Je li fenomen slika? Između Husserla i Heideggera
10.30 Tomislav Brlek: Nedogled - Estetsko kao antietičko
11.00 Žarko Paić: Tehnogeneza “slike” i hiperrealizam “svijeta”
11.30 Rasprava
11.45 Pauza
12.00 Nataša Lah: Hiperealizam umjetničke slike kao redundancija presahlog označavanja
12.30 Dina Pokrajac: Tehno-imaginacija i videoutopija protiv smrti slike
13.00 Dario Vuger: Hiperrealno - iskustvo kraja poslije stvarnosti
13.30 Rasprava
13.45 Pauza
15.15 Obrad Savić: Optika u prozi - Cadavino literariziranje fotografije
15.45 Mirela Ramljak Purgar: Između apstrakcije i realizma - nepredmetnost slike i punctum fotografije
16.15 Jagor Bučan: Slika i njezin predmet
16.45 Rasprava
17.00 Predstavljanje knjige Žarka Paića ANĐEO POVIJESTI I MESIJA DOGAĐAJA: Umjetnost-Politika-Tehnika u djelu Waltera Benjamina (Fakultet za medije i komunikacije, Beograd 2018). Knjigu će, uz autora, predstaviti Obrad Savić i Tonći Valentić.
18.00 Zatvaranje prvog dana simpozija
16. studeni 2018.
__________________________________________________________________________________
10.00 Blaženka Perica: “Historijsko slikarstvo” u posthistoriji
10.30 Igor Loinjak: Slikarstvo kao specifičan put do žive slike
11.00 Vladimir Rismondo: Problem hiperrealnog - od ikonoklastičnog spora do virtualnih realnosti
11.30 Rasprava
11.45 Pauza
12.00 Petar Milat: O jednom motivu u filmovima Ane Hušman
12.30 Tonći Valentić: Deleuze avec Lynch – razlika i ponavljanje u Twin Peaksu
13.00 Marijan Krivak: Hiperrealizam zla i njegove filmske inkarnacije - Leni Riefenstahl i Alain Resnais
13.30 Završna rasprava
14.00 Predstavljanje knjige Gorana Sunajka ESTETIKA RUŽNOG, (Naklada Breza, Zagreb, 2018). Knjigu će, uz autora, predstaviti Tomislav Brlek i Žarko Paić.
14.30 Zatvaranje simpozija