Roman Grabner: „Günter Brus. Bistro ludilo“ - predavanje uz izložbu „Tijelo i teritorij: umjetnost i granice u Austriji danas“

 

Roman Grabner: „Günter Brus. Bistro ludilo“ - predavanje uz izložbu „Tijelo i teritorij: umjetnost i granice u Austriji danas“

13.04.2023 - 13.04.2023 / Dvorana Gorgona

Nekad ozloglašeni bečki akcionist Günter Brus (1938.), danas je u svijetu umjetnosti poznat kao jedan od najznačajnijih predstavnika body-arta. U Grazu, u sklopu Neue Galerie, od 2004. postoji muzej koji mu je u cijelosti posvećen.

Na posljednjem predavanju uz izložbu „Tijelo i teritorij“, nazvanom prema Brusovom performansu „Čisto ludilo“ (Sheer Madness) iz 1968., Roman Grabner, direktor BRUSEUM-a, govorit će o njegovu umjetničkom putu: od enformelnog slikarstva, preko simboličkih akcija koje izvodi sredinom 1960-ih, „analize tijela“ krajem 1960-ih, pa do posljednje radikalne body-art akcije „Test izdržljivosti“ iz 1970.

Nakon razgovora s prijateljima iz kruga bečkog akcionizma, Hermanom Nitschom i Ottom Muehlom, koji su u to doba već izvodili akcije, Brus počinje s akcijom “ANA”, 1964. Od tada, odvajajući gestu od slike, akcije temeljene na tijelu, svodi na radnje koje se mogu sažeti na sljedeći način: radnja na platnu, radnja ispred platna, radnja bez platna.

U srpnju 1965. izvodi prvu akciju u javnom prostoru – kultnu „Bečku šetnju”. Obojen u bijelo, razdijeljen crnom nazubljenom linijom koja se protezala duž čitavog tijela, hodao je kao živa slika od trga Heldenplatz prema trgu Stephensplatz dok ga na pola puta nije zaustavila policija.

Radeći isključivo s tijelom i njegovim tekućinama, Brus tijekom 1967. razvija koncept „analize tijela”, temeljeći je na elementarnim egzistencijalnim iskustvima. U jednoj od „tjelesnih analiza“ koju je izveo na Bečkom sveučilištu pod nazivom „Umjetnost i revolucija” skandal je savršen. Umjetnik je uhićen i u tabloidima proglašen baukom i „najomraženijim Austrijancem“. Osuđen je na maksimalnu kaznu od šest mjeseci „stroge robije”, ali uspijeva pobjeći u Zapadni Berlin. Svoju posljednju i najradikalniju akciju „Test izdržljivosti” izveo je 1970. u minhenskom Aktionsraumu 1. Na vrhuncu radnje, ekstremiteti umjetnika obrijane glave sapeti su omčama čije krajeve sam povlači, dok mu se krv iz rane na potiljku slijeva niz tijelo. Crna linija iz „Bečke šetnje” postala je crveni krvavi trag.

 

Roman Grabner ravnatelj je BRUSEUM-a od 2012. i kustos u Neue Galerie Graz, Universalmuseum Joanneum. U središtu njegova zanimanja je umjetnost nakon 1945. s posebnim naglaskom na crtež i performans. Kustos je brojnih izložbi među kojima su: „1968. Velika nevinost” (Bielefeld 2009.), „Majka. Nove slike u suvremenoj umjetnosti“ (Graz 2010.), „Kontrola štete. Body art i destrukcija 1968. – 1972.“ (Graz, 2014.), „Totalni pogled. Retrospektiva Gerharda Rühma 1952. – 2015.“ (Graz, 2015), „Yoshio Nakajima. Izvan slike“ (Graz, 2017.), „Schiele Brus Palme. Snovi o padu“ (Beč, 2018), „Kao sa skalpelom. Akcionistički crteži Güntera Brusa” (Graz, 2018.), „Alexander Brener i Barbara Schurz. Zavjera glavonožaca“ (Graz, 2019.), „I sloboda će biti epizoda“ (New York, 2020.), „Günter Brus i Alfons Schilling oko 1960.“ (Graz, 2021.), „Hermann Nitsch. 20. slikarska akcija“ (Venecija, 2022.), „Günter Brus. Razotkrivanje. Retrospektiva” (Graz, 2022.).

.

Predavanje uz izložbu „Tijelo i teritorij: umjetnost i granice u Austriji danas“
Roman Grabner: „Günter Brus. Bistro ludilo“
Dvorana Gorgona, četvrtak, 13. travnja 2023. u 19 sati