U sklopu retrospektive multimedijalnog umjetnika Tomislava Gotovca (1937. – 2010.) u MSU ne propustite drugi dio filmskog programa koji prati izložbu – ciklus Prethodnici i sljedbenici – koji otkriva Gotovčev utjecaj, svjestan ili nesvjestan, na generacije sineasta i video-umjetnike na međunarodnoj razini. Autori: Nikola Đurić, Ivan Faktor, Petar Fradelić, Ivan Ladislav Galeta, Jeff Wall Production, Ivo Lukas, Jean-Charles Massera, Mihovil Pansini, Mark Ther.
Prethodnici i suvremenici Tomislava Gotovca istražili su različite pristupe stvaranja u europskoj kinematografiji, propitujući norme, stereotipe i standarde nametnute Marshallovim planom u razdoblju koje danas nazivamo „kulturnim hladnim ratom“. A današnje se pak generacije okreću kritici neoliberalizma, razotkrivajući proces homogenizacije do kojeg je dovela globalizacija.
U godinama nakon Drugog svjetskog rata kinematografska praksa koristila je metodu strukturalističke analize koju je karakterizirala tehnička strogoća i specifičnost uporabe vremena recepcije koje je suprotno konvencionalnoj organizaciji društvenog vremena. Međutim, takav pristup evoluirao je pojavom digitalizacije. Digitalna slika medijski je tok koji je istodobno i fragmentiran i cjelovit, koji se ubrzava i raslojava u različite formate kao što su projekcija, instalacija, programacija, streaming, itd. Likovna kritika nastoji tom frenetičnom ritmu uzvratiti konceptualnim (kao što su protu-priče i korištenje arhiva) i tehničkim sredstvima (snimanja, samplovi, itd.).
Ovaj filmski program predlaže dijagram koji je prvotno sastavio George Maciunas 1969., a doradio Slobodan Šijan 1976., kao polazište za širenje tog načela i isticanje prethodnika ili suvremenika kinematografskog opusa Tomislava Gotovca, ali i mogućnost uvida, očito ne posve iscrpnog, u to koliki je bio njegov, svjestan ili nesvjestan, utjecaj na sljedbenike među novim generacijama sineasta ili na umjetnike video-produkcije na međunarodnoj razini.
Programom se želi dati privremeni novi život Kinoklubu Zagreb. Čine ga četiri ciklusa kratkih filmova koji se izmjenjuju svaka tri tjedna, dok će dugometražni filmovi biti projicirani u Dvorani Gorgona.
Ulaz na ovaj filmski program je slobodan. Ukupno trajanje programa je oko 2 sata. Filmovi se prikazuju tokom radnog vremena MSU: utorak - petak 11-19; vikend 11-18 sati.
Tomislav Gotovac a.k.a. Antonio G. Lauer: Uzlazno silazna genealogija
POSEBAN FILMSKI PROGRAM „PRETHODNICI I SLJEDBENICI“
MSU, 1. kat povremenih izložbi / 28. 3. - 28. 4. 2024.
GRUPA 3
Nikola Đurić
Samoglasnici
1973
eksperimentalni / experimental
07'44''
Hrvatski filmski savez / Croatian Film Association
Ivan Faktor
Morder unter uns
2004
eksperimentalni, boja / experimental, colour, BETA SP
12'27''
Hrvatski filmski savez / Croatian Film Association
Petar Fradelić
Ego
1987
eksperimentalni / experimental
05'43''
Hrvatski filmski savez / Croatian Film Association
Ivan Ladislav Galeta
Dva vremena u jednom prostoru
1976-1984
eksperimentalni / experimental, 16mm, 35mm
12’08’’
Hrvatski filmski savez / Croatian Film Association
Jeff Wall Production
Aimer la France comme la France a aimé Van Gogh
2023
vizualni esej Pierrea Bal-Blanca na temelju 3 djela Raše Todosijević / visual essay by Pierre Bal-Blanc based on 3 works by Raša Todosijević
video, boja, zvuk / video, colour, sound
14'49''
ljubaznošću autora / courtesy of the author
Jeff Wall Production
Lumalabou: a short view on anarchism
2022
video, boja, zvuk / video, colour, sound
07'14''
ljubaznošću autora / courtesy of the author
Ivo Lukas
Kap po kap do zdrave kose
1966
eksperimentalni / experimental
13’30’’
Hrvatski filmski savez / Croatian Film Association
Jean-Charles Massera
La Femme qui avait un ministère de meuf
2016
boja, zvuk / colour, sound
02’31’’
ljubaznošću autora / courtesy of the author
Mihovil Pansini
Siesta
1958
c/b, zvuk / b/w, sound
06'19''
Hrvatski filmski savez / Croatian Film Association
Mark Ther
Ruhe, im Stalle Furtzt die Kuh
2007
digitalni video, boja, zvuk / digital video, colour, sound
07’47’’
ljubaznošću autora / courtesy of the artist