U povodu aktualne izložbe Tome Savić-Gecana „Retrospektiva 2020“ u MSU-u, u utorak, 2. 6. 2020. u 18 sati u izravnom prijenosu na Facebook stranici Muzeja održat će se predavanje „(Anti)materija u činu nestajanja“.
Postavljajući od samoga početka u središte svojega djelovanja fenomen praznine, hrvatsko-nizozemski umjetnik Tomo Savić-Gecan poznat je kao umjetnik radikalnih postupaka. Na „Retrospektivi 2020“ kojom je predstavljeno njegovo dosadašnje djelovanje, prisutan je i rad koncipiran i izveden u vodećem svjetskom laboratoriju za fiziku čestica CERN u Švicarskoj, gdje je boravio na rezidenciji zavaljujući suradnji zagrebačke udruge Kontejner |biro suvremene umjetničke prakse i programa Arts at CERN, kao dobitnik nagrade ACCELERATE 2017. godine. Riječ je o gesti kojom umjetnik do krajnosti dovodi proces dematerijalizacije, tako često prisutan u njegovu radu.
U uvodnom dijelu predavanja kustosica izložbe Radmila Iva Janković prošetat će kroz umjetnikovu „Retrospektivu 2020“., a potom će predstaviti goste govornike: Monicu Bello, voditeljicu programa Arts at CERN te uglednog fizičara i znanstvenika Michaela Dosera. Monica Bello govorit će o rezidencijalnom programu Arts at CERN u kojemu od 2011. sudjeluju umjetnici iz čitavog svijeta kako bi svoje ideje realizirali u suradnji sa znanstvenicima najvećeg svjetskog laboratorija za fiziku čestica. Michael Doser, fizičar i znanstvenik pri CERN-u približit će publici intrigantan postupak pretvorbe materije u antimateriju na primjeru suradnje s umjetnicima među kojima su uz Tomu Savić-Gecana britanski umjetnički dvojac Semiconductor i Linda Fregni Nagler, umjetnica koja se u svojem radu bavi medijem fotografije.
„…Tomo Savić-Gecan kao da ponovno radikalizira baštinu neoavangardi, svih onih gesta kojima su umjetnici nastojali prodrijeti u sferu onkraj materije. Postupak pretvorbe mikročestica u negativ koji se u izložbenom prostoru pojavljuje tek u obliku sažete opisne rečenice doima se poput realizirane metafore. Kao i u svim ostalim djelima, umjetnik je odsutan. Ono što je u balonu poštom poslano iz Amsterdama u CERN da bi doživjelo proces transformacije iz materije u antimateriju nije dah umjetnika, kao što je to bio slučaj s Manzonijevem balonom (Fiato d’artista, 1960.), nego zrak iz same umjetničke institucije – „bezvremene bijele kocke” ili „čarobne komore”, koja će i tim kratkotrajnim činom koji se uistinu dogodio u akceleratoru čestica, u nizu umjetnikovih „taktičkih vježbi”, još jednom sama po sebi biti stavljena u navodne znakove.“ (Radmila Iva Janković, iz teksta Predgovora)
O predavačima:
Mónica Bello povjesničarka je umjetnosti i kustosica koja se više od 15 godina bavi uspostavljanjem suradnje između vodećih umjetnika i znanstvenika različitih disciplina. Od 2015. kustosica je i voditeljica programa Arts at CERN gdje vodi umjetničko-istraživačke rezidencije posvećene novoj umjetničkoj produkciji kroz koju se odražava dijalog i međusobna suradnja između umjetnika i fizičara čestica, kao i osoblja laboratorija.
Mihael Doser je fizičar istraživač u CERN-u, gdje se specijalizirao za rad s antimaterijom, koristeći je kao alat ili predmet proučavanja. Trenutno je glasnogovornik eksperimenta AEGIS, čiji je cilj mjerenje gravitacijske interakcije između materije i antimaterije, što zahtijeva uspostavljanje suradnje između fizike čestica i drugih područja istraživanja, poput atomske fizike, gravitacije, znanosti o materijalima i fizikalne kemije. Urednik je i časopisa Physics Letters B, te jedan od glavnih suradnika bijenalnog zbornika o svojstvima čestica “The Review of Properties “. U CERN-u također aktivno sudjeluje u svim projektima koji se tiču povezivanja znanosti i umjetnosti.
Predavanje je omogućeno zahvaljujući financijskoj potpori Ministarstva znanosti i obrazovanja RH.