Programski filmski ciklus Muzeja suvremene umjetnosti Kino na rubu predstavlja suvremene hrvatske autore koji djeluju na rubu filmskog roda, prelazeći svojim autorskim izričajem kroz eksperimentalni, animirani, dokumentarni i igrani film. U programu su zastupljene i umjetničke organizacije, obrazovne institucije i producentske kuće s ciljem umrežavanja ideja i praksi, stvaranja nove publike i novih filmskih autora. Ciklus istražuje primjere povezanosti i međuodnosa likovne i filmske umjetnosti, te njihovo zajedničko ishodište. Obuhvaćene radove karakteriziraju snažni autorski postupci i tehnike, slobodniji narativni pristup, raznolikost umjetničkih izričaja i medija, kao i visoki umjetnički standardi u izražavanju filmskih vizija.
U četvrtak, 24. travnja u 19 sati, Autorski blok programskog ciklusa Kino na rubu posvećen je fotografu, snimatelju, redatelju i filmskom pedagogu Silvestru Kolbasu. Široj publici poznat po uspješnim i nagrađivanim dugometražnim dokumentarnim filmovima osobnih i obiteljskih tematika (Naša djeca, Ratni reporter i Sve o Evi), u ovom programskom ciklusu Silvestra Kolbasa predstavljamo kroz kratkometražne dokumentarno-eksperimentalne filmove, Kino Crvena zvijezda, 2014., Tvornica filmova, 2022., Auto-portret V2.1, 2012., Toranj, 2019.
Filmovi snažnog autorskog rukopisa, koji, osim što problematiziraju recentnu stvarnost i društvo, propituju sredstva i postupke Kolbasovog kreativnog izričaja, odnos prema tvarnosti analognog medija i likovnu „eksploataciju“ njegovih materijalnih potencijala te manipulaciju percepcijom i identifikacijom prizora. I među ovim filmovima nalaze se „osobne“ teme. Kolbas tako u svojim eksperimentalnim i izrazito medijski realiziranim radovima primjerice osobni osjećaj bezumnosti rata prikazuje „ranjenom“ rastočenom filmskom trakom; prolaznost, starenje i nestanak fotografijama nastalima na Fotokemikinim materijalima kojima je istekao rok, a identitet i promjenu kroz svakodnevno fotografiranje u fotostudiju tražeći odgovor na pitanje „Jesam li drugačiji ja ili su drugačije fotografije?“.
Prožimanje osobnog i medijskog u Kolbasovim dokumentarno-eksperimentalnim radovima otkrijte gledajući filmove i u razgovoru s autorom koji slijedi nakon projekcije. Razgovor sa Silvestrom Kolbasom vodit će filmologinja i filmska kritičarka Diana Nenadić, izvrsna poznavateljica Kolbasovog filmskog stvaralaštva.
**
Autorski blok Silvestra Kolbasa
24. 4. u 19 sati, dvorana Gorgona MSU
Kino Crvena zvijezda, 2014., 11'
Tvornica filmova, 2022., 15'
Auto-portret V2.1, 2012., 10'
Toranj, 2019., 12'
Gosti: Silvestar Kolbas i Diana Nenadić
**
Kino Crvena zvijezda, 2014., 11'
Tijekom Domovinskog rata sam kao ratni snimatelj boravio u Vinkovcima, gradu u kojem sam odrastao. U jednom od napada uništeno je i kino Crvena zvijezda, kino mog djetinjstva. Ovdje sam kao klinac sanjao o velikoj filmskoj karijeri. Na ruševinama kina našao sam komadiće oštećene filmske vrpce s dijelovima različitih filmskih radova iz produkcije bivše države. (S. Kolbas)
Tvornica filmova, 2022., 15'
Tvornica filmova je filmski esej o fotografiji, ispričan kroz fotografiju. Tema filma je istraživanje medija: prikazivanje prolaska vremena starenjem samog fotografskog materijala. Polazište filma su c/b fotografije snimljene u zapuštenoj i ispražnjenoj tvornici Fotokemika snimane isključivo na fotografskim materijalima koji su nekoć u toj tvornici i proizvedeni. Fotografije su dijelom standardne fotografske reprodukcije, a dijelom s vidnom greškom nastalom starenjem materijala. Istodobno to je i priča o negativnim posljedicama tranzicije, propasti industrijalizacije i radničkog pokreta. (S. Kolbas)
Auto-portret V2.1., 2012., 10'
Dan za danom slikam se jednako odjeven i uređen, svaki put kod drugog fotografa.
Jesam li (svakoga dana) drukčiji ja ili su drukčije fotografije?
Svakoga dana posjećujem uvijek drugi foto studio tražeći slike za osobnu iskaznicu. Svaki puta isto odjeven, s istim naočalama, jednako ošišan i obrijan. Nastalih 81 fotografija posložene su u filmskom nizu na naročit način, uz korištenje morfing programa. Lice na jednoj slici transformira se na lice na sljedećoj slici, i opet, i opet... (S. Kolbas)
Toranj, 2019., 12'
Slažući priču od mozaika refleksivnih jedinica u stalnom pokretu, klizeći kamerom po fasadi bivšeg središta Agrokora, donedavno najvećeg koncerna u Hrvatskoj, film preispituje na koji se način društvene i ekonomske promjene odražavaju na sve nas. (S. Kolbas)
**
Silvestar Kolbas je fotograf, snimatelj i redatelj, te filmski pedagog. Rođen je u Petrovcima 1956. godine, a odrastao u Vinkovcima. Diplomirao je filmsko i televizijsko snimanje 1982. godine na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu, gdje je do 2023. godine bio redoviti profesor. Bio je zaposlen kao snimatelj na Televiziji Zagreb / Hrvatskoj radioteleviziji od 1985. do 1996. godine. Tokom karijere snimio više igranih i TV – filmova, serija i dokumentarnih filmova, izlagao fotografije na skupnim i samostalnim izložbama (npr. Fotokemika, Tehnički muzej Nikola Tesla i Galerija Prica, Kino Crvena zvijezda ciklus Snapshot/Brzo okidanje, Klovićevi dvori), te objavljivao i uređivao stručne radove iz područja snimanja. Režirao je više osobnih, auto-refleksivnih dokumentarnih (Sve o Evi, Ratni reporter, 20 dana na Tibetu, Naša djeca) i eksperimentalnih filmova (Auto-portret V2.1, Kino Crvena zvijezda, Toranj, Tvornica filmova). U autorskim dokumentarnim i eksperimentalnim filmovima, te fotografskim izložbama često koristi autobiografsko ishodište, ali i problematizira kako recentnu stvarnost, tako i vizualne medije. Scenarist je svih svojih autorskih filmova. Kolbasovi filmovi prikazivani su na brojnim renomiranim domaćim i svjetskim filmskim festivalima i osvajali brojne nagrade od kojih izdvajamo nekoliko – Nagradu kritike Oktavijan za najbolji dokumentarni film 2024. godine, Zlatnu arenu za režiju na Pulskom filmskom festivalu 2024. i Nagradu Grand Prix za najbolji film na Liburnia film festivalu 2024. za film Naša djeca; nagradu Green DCP na Festivalu eksperimentalnog filma i videa 25Fps 2014. za film Kino Crvena zvijezda te Nagradu Vladimir Nazor za najbolji hrvatski film i Nagradu Oktavijan za najbolji dokumentarni film u 2011. godini za film Ratni reporter. Silvestar Kolbas aktivno radi kao slobodni snimatelj i redatelj.
Izbor iz redateljske filmografije:
Naša djeca, dokumentarni film, 95', Factum, 2024.; Tvornica filmova, dokumentarno-eksperimentalni film, 15', vlastita produkcija, 2022.; Toranj, eksperimentalni film, 12', vlastita produkcija, 2019.; Simpl, dokumentarni film, 20', vlastita produkcija, 2017.; Mrzim sretne ljude, dokumentarni film, 11', vlastita produkcija za HRT, 2014.; Kino Crvena zvijezda, eksperimentalni film, 11', vlastita produkcija, 2014.; 20 dana na Tibetu, dokumentarni film, 71', Spiritus-movens, 2011.; Ratni reporter, dokumentarni film, 60', Factum, 2011.; Auto-portret V2.1, eksperimentalni film, 10', vlastita produkcija, 2010.; Sve o Evi, dokumentarni film, 63', Factum, 2003.
Diana Nenadić, filmska kritičarka i publicistkinja. Kritike i eseje objavljuje od kasnih 1980-ih u periodici, u radijskim i televizijskim emisijama, filmskim zbornicima, leksikonima i katalozima. Uređivala je emisije o filmu na Trećem programu Hrvatskoga radija. Dugogodišnja je članica redakcije Hrvatskog filmskog ljetopisa. Dvostruka dobitnica godišnje nagrade "Vladimir Vuković“ za filmsku kritiku (1996. i 2006.). Od 2008. do 2013. potpredsjednica, od 2013. do 2017. predsjednica Hrvatskog društva filmskih kritičara (HDFK). Od 2000. godine zaposlena je u Hrvatskome filmskom savezu kao voditeljica izdavačke djelatnosti te kustosica filmskoga arhiva.
**
Ulaz na program je besplatan.
Voditeljica programa: Miranda Herceg
Program podržali: Gradski ured za kulturu i civilno društvo Grada Zagreba i Hrvatski audiovizualni centar