„Reciklirane vijesti“ / Recycled News dugoročni je projekt Jarosława Kozłowskog usredotočen na politiku i kritiku informativnih medija. Izložba se sastoji od stotina novinskih stranica iz različitih krajeva svijeta koje umjetnik prekriva nanosima akvarela. Izložba tematizira upravo medije i razlike između vijesti i njezine prezentacije. Vijesti se najčešće – recikliraju, a brzina kojom se šire informacije obrnuto je razmjerna njihovoj pouzdanosti.
Reciklirane vijesti Jarosława Kozłowskog
(Iz eseja Mareka Wasilewskog)
Jarosław Kozłowski spada među najizrazitije predstavnike poljske konceptualne umjetnosti. Iznimno je svestran umjetnik te se u praksi koristi medijima poput crteža, instalacija, umjetničkih knjiga, fotografija i performansa. Važne su mu aktivnosti i pedagoški i kustoski rad.
Umjetnik upotrebljava novine objavljene na raznim jezicima u raznim zemljama, čije stranice premazuje vodenom bojom tako da, osim malih dijelova članaka, sadržaj postaje nevidljiv. Izbor boja potpuno je proizvoljan, a kompozicija koju tako stvara na zidovima galerije u potpunosti je estetski znak podložan načelima slaganja boja. S obzirom na ideološke i političke razlike među publikacijama koje upotrebljava, umjetnik na ovaj način postiže određeni stupanj ironije. Do sada je prebojio više od 3000 novinskih stranica. „Moj je utopijski plan”, kaže umjetnik, „da vodenim bojama prekrijem sve novine koje se objavljuju širom svijeta.”
U ovom je ciklusu mnogo isprepletenih niti, važnih i s osobnog i s općenitog gledišta. Umjetnik se bavi aktualnom i politički važnom temom o načinu na koji rade mediji koji prenose vijesti. Važna je značajka vijesti i informacija biti ažuran, baviti se najopipljivijim osjećajima sadašnjeg trenutka. Suprotno udarnim vijestima ili najnovijim vijestima, Reciklirane vijesti prikazuju se izvan trenutka, zatvorene iza stakla poput organiziranog, klasificiranog predmeta. Iako su tiskani mainstream mediji – kao masovni fenomen karakteriziran određenim ritualima (npr. čitanje novina u kavani) – stvar prošlosti, novine i dalje ostaju svojevrstan fetiš i simbol kao prvi masovni nosač informacija, oglašavanja, zabave i senzacija u povijesti.
U skladu s poznatom izjavom Marshalla McLuhana „Medij je poruka”, Kozłowski u svojim radovima ne prikazuje vijest kao takvu, već upućuje na sam medij. Masovni mediji poput televizije, tiska i internetskih novinskih portala ne slave prvenstveno informaciju, već način njezina predstavljanja. Prolazan i nestalan sadržaj koji u roku od jednoga sata gubi na aktualnosti i privlačnosti tek je izgovor za formu, koja u ovom slučaju traje dulje. Štoviše, danas shvaćamo da se sve udarne vijesti u određenoj mjeri recikliraju. To neprestano recikliranje, posredovanje, ponavljanje i ponovna upotreba sačinjavaju tehnologiju današnjega medijskog poslovanja.
Širenje vijesti i njihov sadržaj iznimno su važna pitanja u vrijeme trijumfa populizma i napuštanja demokratske vladavine u mnogim zemljama svijeta. Zanimljivo je da Kozłowski ne pravi razliku između novina kojima se koristi na temelju vrsta informacija koje prenose. Jedna stara šala pitala je koja je razlika između dva najvažnija dnevnika koji su izlazili u Sovjetskome Savezu, Pravde [istina] i Izvestija [vijesti]? Odgovor: nema razlike, jer Izvestija ne objavljuju istinu, a Pravda ne objavljuje vijesti.
Danas živimo u svijetu u kojem se zahvaljujući digitalnoj revoluciji ovaj problem vratio dvostrukom snagom. Napuštanje ideje o postojanju pouzdanih vijesti ima dugu povijesnu tradiciju, ali dovodi i do određenih etičkih i političkih posljedica. Kako piše Timothy Snyder: „Napustiti činjenice znači napustiti slobodu. Ako ništa nije istina, tada nitko ne može kritizirati moćnike jer nema osnove po kojoj bi to bilo moguće. Ako ništa nije istina, onda je sve spektakl. Najdublji novčanik plaća najblještavija svjetla.” Brzina i sveobuhvatnost kojima se šire informacije obrnuto su razmjerni njihovoj pouzdanosti. U mnogim se zemljama novinske agencije, novine, televizija i internetski izvori specijaliziraju za proizvodnju propagande, lažnih vijesti i namjerno zamagljivanje stvarnosti. Izgleda da se Kozłowski, dok premazuje čitave stranice novina i onemogućava njihovo čitanje, s ironijom poziva na ovaj fenomen.
Kozłowski objašnjava da je ovaj ciklus zapis o njegovu osobnom otporu medijskoj indoktrinaciji. „Mediji oblikuju našu percepciju svijeta, ne samo sadržajem o kojem pišu nego i načinom na koji pišu. Kada dopuštamo da nas zavara medijska retorika, doživljavamo posredovani svijet. U Recikliranim vijestima nastojim se distancirati i neutralizirati te manipulacije.”
Jarosław Kozłowski diplomirao je 1969. godine na Državnoj višoj školi likovnih umjetnosti u Poznanju. Od 1981. do 1987. bio je i njezin rektor. Kozłowski je predavao i na Statens Kunstakademie u Oslu, Rijksakademie van Beeldende Kunsten u Amsterdamu te na Akademiji bez zidova u Lusaki. Godine 1971. s Andrzejem Kostołowskim osnovao je međunarodnu umjetničku mrežu NET koja je povezivala umjetnike na suprotnim stranama željezne zavjese. Od 1972. do 1990. Kozłowski je vodio neovisnu galeriju Akumulatory 2, a od 1991. do 1993. bio je kustos programa i zbirke Centra za suvremenu umjetnost Dvorac Ujazdowski u Varšavi. Godine 2019. osnovao je Archiwum Idei [Arhiv ideja] koji izlaže radove umjetnika povezanih s mrežom NET i Akumulatory 2. Autor je više od stotine samostalnih izložbi. Sudjelovao je na Bijenalu u Parizu 1977. godine, 8. bijenalu u Sydneyu 1990. i 4. međunarodnom bijenalu u Istanbulu 1995. godine. Njegovi radovi prikazani su, između ostalog, u Matt's Gallery u Londonu, Centru za suvremenu umjetnost Dvorac Ujazdowski u Varšavi, MOCAK-u u Krakovu, Nacionalnom muzeju u Poznanju, Muzeju Sztuki u Lođu, Novom muzeju suvremene umjetnosti i Muzeju moderne umjetnosti u New Yorku te u Moderna Museet u Stockholmu.
Izložba se održava u sklopu suradnje Gradske galerije Arsenał u Poznanju i Muzeja suvremene umjetnosti Zagreb.
Izložba i katalog ostvareni su uz potporu Grada Zagreba, Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske, Gradske galerije Arsenał Poznanj i Grada Poznanja
Autor izložbe: Marek Wasilewski, direktor Gradske galerije Arsenał u Poznanju
Autor likovnog postava: Jarosław Kozłowski
Kustosica izložbe: Kristina Bonjeković Stojković