Možda sam svoje posljednje slike već načinio, a prve možda nisam. Moje prve slike podsjećaju me na budućnost.
Od 8. prosinca 2020. u Neue Galerie Graz otvorena je retrospektivna izložba Julija Knifera (1924. Osijek - 2004. Pariz), umjetnika koji je motivom meandra obilježio poslijeratno slikarstvo. Izložba je ostvarena u partnerskoj suradnji Neue Galerie Graz s Muzejom suvremene umjetnosti Zagreb, uz financijsku podršku Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske.
Retrospektiva Julija Knifera obuhvaća široki vremenski raspon, od najranijih djela koja su nastala prije upisa na zagrebačku Akademiju likovnih umjetnosti, preko djela kojima postupno dolazi do meandra, motiva kojega će od 1960. svaki put iznova, ali uvijek na neki drugačiji način ponavljati do kraja života.
U kontekstu djelovanja neoavangardne grupe Gorgona (1959. – 1966.), došavši do „anti-slike“ Julije Knifer pronašao je vlastiti način izražavanja apsurda kao sredstva preispitivanja tradicionalnih sustava vrijednosti i normi poslijeratnog društva. Element ponavljanja u procesu slikanja, kao i kasnije kada ponavljajući motiv meandra ispunjava površinu papira potezima grafitnom olovkom do krajnjeg zasićenja, što je ponekad trajao mjesecima, za Knifera je značio i „sasvim određeni oblik slobode“ do čega dolazi kroz misao o monotoniji kao „eskalaciji jednoličnosti“ koja je za njega ujedno „najjednostavniji i najizražajniji ritam“.
Djela Julija Knifera danas se nalaze u prestižnim muzejskim zbirkama poput MoMA-e u New Yorku, Muzeja Tate u Londonu i zbirke Centra Pompidou u Parizu, gdje je Julije Knifer proveo posljednje godine svojeg života. S Neue Galerie u Grazu povezuje ga sudjelovanje na bijenalnoj manifestaciji Trigon 77 („Kreativni proces“), od kada kolekcija Neue Galerie Graz posjeduje desetak umjetnikovih crteža i fotodokumentacijuakcije Arbeitsprozess Tübingen, gdje je 1975. u napuštenom kamenolomu izveden njegov gigantski meandar.
Retrospektiva koja je premijerno ostvarena u Muzeju suvremene umjetnosti 2014. godine, sada je predstavljena u nešto manjem opsegu, ali i ponešto drugačijoj koncepciji, obogaćenoj djelima koja u prijašnjem izdanju nisu bila zastupljena. Pokraj ulaza u izložbeni prostor, Stephan Henry, posljednji Kniferov suradnik, prema umjetnikovim skicama izveo je golemi mural koji je prvi put izveden u javnom prostoru na zidu nadvožnjaka u Držićevoj ulici 1979. godine. Uz djela iz zbirki Muzeja suvremene umjetnosti i Neue Galerie Graz, izložba je ostvarena i posudbama iz Moderne galerije Zagreb te privatnih kolekcija.
U bliskoj suradnji s kćeri umjetnika, Anom Knifer, izložbu je priredila Radmila Iva Janković, viša kustosica Muzeja suvremene umjetnosti. Koordinator izložbe je Peter Peer, ravnatelj Neue Galerie Graz.
Izložba se trebala održati u povodu hrvatskog predsjedanja Europskom unijom u prvoj polovici 2020. godine, no morala se odgoditi zbog pandemije Covid-19.