Improspekcije su inicijativa pokrenuta 2007. s ciljem razvoja i afirmacije improvizacijske scene u Hrvatskoj te promicanja međunarodne i međudisciplinarne suradnje na području improvizacije kao izvedbene umjetnosti. Projekt se odvija kroz javne izvedbe, radionice, istraživačke programe i otvorene diskusije tijekom čitave godine s improvizacijskim festivalom kao središnjim događajem.
Ovogodišnjim Improspekcijama, četrnaestu godinu za redom, želimo pružiti priliku tjelesnim, improviziranim pristupima radu da nam otvore percepciju te da nas time podrže u trenutku i intenzitetu koji živimo; da nam pokažu što znači biti (tjelesno) prisutan u ovdje i sada naspram pokušaju uspostavljanja kontrole (i osjećaja nemogućnosti kontrole) nad onime što slijedi.
U stvaranju programa, vodile smo se potrebom za održavanjem suradnji, kako s institucijama, tako i s umjetnicima/ama sa kojima je suradnja već uspostavljena tijekom ranijih godina. U komunikaciji s njima, došlo je do preoblikovanja zamišljenih programa koje, uslijed situacije izazvane pandemijom, nije bilo moguće realizirati, u nove, još uvijek žive i izazovne formate. Takvi su online izvedbeni susret OPEN Exchange rezidencijalnog programa koji povezuje umjetnike iz Irana, SAD-a i Hrvatske, koreografski projekt Svako sada je vrijeme, prostor - INSCULP Snježane Premuš pretvoren u online score iz kojeg nastaje plesni video, iskustvene Sesije o dodiru slovačkih kolektiva Zdruhestrany i mimoOs o.z, te dva plesna filma s Kirstie Simson Hool i Force of Nature koje će publika moći pogledati namjesto planirane izvedbe.
S druge strane, bavile smo se načinima na koje možemo povezati i omogućiti rad, kako lokalnih, tako i regionalnih umjetnika, što nam se činilo na osobit način važnim u trenutnoj situaciji. U tom smislu mišljeni su projekti: Improspekcije pozivaju: Kazalište na otvorenom s jedanaest umjetnika različitih generacija, Svako sada je vrijeme, prostor -INSCULP Snježane Premuš, u suradnji s desetoro slovenskih i desetoro hrvatskih plesnih umjetnika, te prezentaciju određenih istraživačkih praksi kojima su se naši kolege bavili tijekom ove godine.
U nadi da će se dio neostvarenih suradnji moći realizirati iduće godine, te da će nam budno pristajanje na situaciju i kreativno trenje s njome otvoriti nove prostore i načine rada, osjetljivosti i subivanja, pozivamo vas s uzbuđenjem na programe festivala!
Svi programi uživo odvijat će se u skladu s epidemiološkim preporukama. Zbog smanjenog broja ulaznica, ulaznice možete rezervirati unaprijed na recepcija@msu.hr ili kupiti na recepciji muzeja svakoga dana od 11 do 19h.
Dnevna cijena ulaznice za događanja u MSU je 30 kuna (online eventi i događanje na nasipu su besplatni).
Cijena ulaznica za umirovljenike, student i učenike plesnih škola je 20 kn, za osobe s invaliditetom i osobu u pratnji ulaz je besplatan.
Umjetničke voditeljice: Sonja Pregrad i Zrinka Šimičić Mihanović
Grafičko oblikovanje festivala Improspekcije: Dora Đurkesac
Voditelj tehnike: Branko Puceković
Produkcija: Multimedijalna koliba u suradnji s Antisezonom i Muzejom suvremene umjetnosti u Zagrebu
Partneri: Movement Research GPS, Muzej suvremene umjetnosti Zagreb, Kazalište na otvorenom Kamenjak
Projekt Improspekcije2020 podržali su Grad Zagreb, Ministarstvo kulture RH, Movement Research GPS financiran od Trust for Mutual Understanding (SAD).
Improspekcije2020 dio su programa Antisezona 20.
Voditelj Odjela za programsko-izložbenu djelatnost: Branko Kostelnik
Voditeljica programa multimedijske dvorane Gorgona: Miranda Herceg
Raspored:
24.11. 2020., u 20.00 sati GPS Chats – Bliski susreti plesne vrste: OPEN Exchange Residency (SAD/Iran/Hr), online+live razgovorno-izvedbeni format, Gorgona, MSU + https://www.twitch.tv/antisezona
25.11.2020., u 19.30 sati Sesije o dodiru, Zdruhestrany/O.s. mimOos, participativni iskustveni format, online/zoom
26.11.2020., u 19.00 sati , LSLSLS, Matej Kejžar, predstava, Gorgona, MSU
20.30 sati, razgovor o praksi LS (Language Sausage)
27.11.2020., u 19.00 sati , HOOL, Isaac Zambra, plesni film, Gorgona, MSU
19.30 sati, Svako sada je vrijeme, prostor – INSCULP, Žana Premuš, plesni video rad, Ekstenzija, MSU
20 sati, Tako slatki udes, Zrinka Užbinec, razgovor uz instalaciju
28.11.2020., južna strana Savskog nasipa (uz jezero Bundek), u 14 sati, Improspekcije pozivaju: Kazalište na otvorenom - Kamenjak na Savskom nasipu, improvizirana izvedba
24.-28.11.2020. online https://improspekcije.com/, Sila prirode (Force of Nature), Katrina McPherson, plesni film
Program:
24.11.2020. u 20.00 sati, Gorgona, MSU + https://www.twitch.tv/antisezona, GPS Chats – Bliski susreti plesne vrste: OPEN Exchange Residency (SAD/Iran/Hr), online+live improvizirana izvedba
Sudjeluju: mayfield brooks, Marielys Burgos Meléndez, Saghar Hosseinpur, Silvia Marchig, Sonja Pregrad, Kayvon Pourazar, Zrinka Šimičić Mihanović, Marýa Wethers
Realizirano u suradnji s Movement Research, kroz program Global Practice Sharing podržan od Trust for Mutual Understanding
Ovaj online+live susret je prvi sastanak sedmero umjetnika/ca i plesnih producentica uključenih u OPEN Exchange Residency, koji teži uspostavljanju umjetničkog dijaloga između tri geografske lokacije i kulturno-politička konteksta: Sjedinjenih Američkih Država, Hrvatske i Irana. Ovaj projekt je nastavk suradnje festivala Improspekcije, s organizacijom Movement Research iz New Yorka, kroz Global Practice Sharing program. Spaja format razgovora s umjetnicima - GPS razgovori, te izvedbeno-dijaloški format improvizirane izvedbe - Bliski susreti plesne vrste razvijan kroz projekt Antisezona.
OPEN Exchange Residency trebala se održati uživo u Zagrebu, no, s obzirom na tijek ovogodišnjih događaja, započinje kao online razmjena, s planom da se nastavi u 2021. Drago nam je ugostiti publici Improspekcija već poznate, kao i neke nove umjetnike, te čuti njihove glasove, pitanja, te prijedloge za pokret.
25.11.2020. u 19.30 sati, online/zoom, Sesije o dodiru, Zdruhestrany/O.s. mimOos, participativni iskustveni format, online/zoom – obavezna email prijava na: improspekcije@gmail.com
Sesije o dodiru poseban su jedan na jedan oblik susreta između plesača i izvođača. Format je nastao preuzimanjem i preoblikovanjem koreografskih principa predstave Dnevnici dodira. To je ponuda za dijeljenjem jedinstvenih priča naših tijela, koja se bavi dodirom kao osnovnim načinom direktnog odnosa sa svijetom i neposrednim okolišem, a namjera joj je razmjena tjelesnih iskustava.
Sesije o dodiru voditi će autori/ce i izvođači/ce predstave: Lukáš Bobalik, Viktor Černický, Barbora Janáková, Tomáš Janypka, Jazmína Piktorová, Eva Priečková, Sonja Pregrad, Silvia Sviteková, Andrej Štepita, Dana Tomečková, te gošća Zdenka Sviteková.
26.11.2020. u 19.00 sati, Gorgona, MSU, LSLSLS, Matej Kejžar, predstava
Izvedba: Lana Hosni
Oblikovanje svjetla: Petra Veber
LSLSLS je solo projekt nastao unutar serije umjetničkih eksperimenata Language Sausage (jezična kobasica), kojima Matej Kejžar, rođen u Sloveniji, a s briselskom adresom, istražuje zamršenu i višeznačnu prirodu ‘digitalnog’.
Što je točnije LSLSLS?
LSLSLS je umjetničko istraživanje postavljeno pod pretpostavkom da je digitalizacija apstraktna, a, zbog nedostatka direktnog iskustva, njezin stupanj i posljedice su nam teško dokučivi.
LSLSLS je pankerski, šamanski, čudan, ritualan, ludi, seksualan, apstraktni ciklus nanovo i nanovo prevedenih riječi izvrnute poezije užitka, čudovišni Ples (u ovome slučaju Ples s velikim P simbolizira naš način bivanja u svijetu) u kojem 'bez-obzira-što' već jest nešto.
LSLSLS je postavljen kroz odnos između glasa i plesa. Fizičko prisustvo oboje, glasa i plesa, izaziva postojeće narative.
LSLSLS uzima u obzir ljudsku tjelesnost, direktno oslovljavajući amalgam tjelesnog i digitalnog.
u 20.30 sati, Razgovor o praksi LS (Language Sausage) s Matejem Kejžarom i Lanom Hosni
'Bez-obzira-što (n’importe quoi) jest već nešto’ - ta rečenica jedna je od glavnih formulacija u raspravi Tristana Garcije – Forma i Objekt. Početak umjetničkog istraživanja, zvanih Language Sausage, nastao je u vremenu kada je Matej Kejžar počeo surađivati s umjetnikom Laurentom Chetouaneom; iz njihovih razgovora oko pitanja: ‘Što ako više ne postoje slike koje bi ‘nas’ držale na okupu?' Javilo se pitanje 'Kako je moguće promišljati ples, pod uvjetima da ples nije samo vizualan?', a, uz vrijeme u studiju i prakticiranje plesa u različitim konstelacijama, i nova pitanja, poput: ‘Ako koreografija već postoji, što još, više od toga, može biti ples?’; i razmišljanja o načinu bivanja, poput: 'Ne moramo ništa raditi, već smo sadržani unutar nečega'. Bounce između ‘ples nije samo vizualan’ i ‘n’importe quoi je već nešto’ otvorio je razmišljanja na temu teritorija, individualnosti, vremena, ritma, groove-a, itd.
27.11.2020. u 19.00 sati, Gorgona, MSU, HOOL, Isaac Zambra, plesni film
Ples: Kirstie Simson i Martin Piliponsky
Kamera: Mario Morales Rubí i Isaac Zambra
Glazba: Jorge Zambra
Produkcija: Karla Solis
Režija i montaža: Isaac Zambra
Inspiracija za ovu multidisciplinarno-filmsku suradnju između meksičkog arhitekta i filmaša Isaaca Zambre, fotografa Marija Moralesa te plesačice Kirstie Simson i plesača Martina Piliponskog, već poznatih gostiju festivala Improspekcije, jest istraživanje odnosa arhitekture i tijela u pokretu. U trajanju jednog dana, od izlaska do zalaska sunca, snimatelji prate plesače, dok oni plešu vođeni šapatom pripovijesti iz prošlosti, sadržanih u prostorima davno napuštene hacijende San Antonio Hool u Meridi, Meksiko.
u 19.30 sati, Svako sada je vrijeme, prostor – INSCULP, Snježana Premuš, plesni video rad
Koncept i umjetničko vođenje: Snježana Premuš
Izvode: Dragana Alfirević, Anja Bornšek, Alenka Herman, Ana Jelušić, Ivana Kalc, Mia Kevo, Zvonimir Kvesić, Anja Mejač, Ivan Mijačević, Bojana Mišić, Snježana Premuš, Ariana Prpić, Urša Rupnik, Dejan Srhoj, Mia Stark, Sara Škrobe, Josipa Štulić, Irma Unušić, Liza Šimenc, Zrinka Šimičić Mihanović, Tina Valentan
Montaža: Maša Nonković
Zvuk: Boštjan Perovšek
Snimanje i tehnička podrška: Matic Šubelj
Produkcija: Zavod Federacija u koprodukciji s Nomad Dance Academy Slovenija i festivalom Improspekcije2020
Podrška: Ministarstvo kulture Republike Slovenije, Grad Ljubljana, Creative Crossroads 2019/20 - Long life burning (Creative Evrope)
Ideja vremena, prostora i tijela oblikovanog gestom koja je uvijek u promjeni.
Prostor oblikovan u vremenu.
Tijelo u prostoru.
Gesta duboko ukorijenjena u nastavljanju kretanja.
Tehnologija podržava kreativni trenutak.
Odupiranje fragmentaciji sadašnjosti.
20 izvođača raspršenih u prostoru između Maribora, Ljubljane, Zagreba, Bjelovara, Osijeka, Zadra…, susrest će se online 22. studenog 2020. da bi podijelili jednu gestu, predloženu iz score-a, originalno zamišljenog za izvedbeni postav Svako sada je vrijeme, prostor (premijerno izveden u Ljubljani 30. rujna 2019.). Originalna koreografija predstave adaptirana je za online koreografsko događanje, te montirana u plesni video rad.
u 20.00 sati, Ekstenzija, MSU ,Tako slatki udes, Zrinka Užbinec, razgovor uz instalaciju
'Šest sam mjeseci gledala u razglednicu s prozora. Nisam htjela plesati za kameru pa sam crtala scenarije - nacrte za buduća uprizorenja - pravila male teatre, lutkine kuće strave i Tako slatki udes. Tako slatki udes: Neuspješne scene ljupkog i nasilja je koreografska instalacija nastajala kroz rezidenciju u Academy Schloss Solitude. Kroz to je koreografsko istraživanje sakupljeno mnogo materijala, bilješki i crteža, ali ne i pokreta (možda onog sjedenja, šetanja, čitanja). Jedna je stvar sigurna - predstave za pokazati nema; ima raspršenih scenarija o začudnoj predstavi koja će nastati možda. A što tada s tijelom?'
28.11.2020. u 14.00 sati, južna strana Savskog nasipa (uz jezero Bundek), Improspekcije pozivaju: Kazalište na otvorenom - Kamenjak na Savskom nasipu, improvizirana izvedba
Sudjeluju: Dragana Alfirević, Anika Cetina, DISCOllective, Lana Hosni, Ana Jelušić, Silvia Marchig, Sonja Pregrad, Margareta Sinković, Dejan Srhoj, Zrinka Šimičić Mihanović, Mia Zalukar
Realizirano u suradnji s Kazalištem na otvornom Kamenjak.
Kroz ovaj projekt Sonja Pregrad i Zrinka Šimičić Mihanović, idejne začetnice i organizatorice Improspekcija, s grupom umjetnica/ka razvijaju Iskustvenik pojmova nastalih dijeljenjem praksi pokreta, izvedbe i improvizacije, razvijajući improvizacijski score, zajedničku partituru koju će podijeliti s publikom. Projekt se odvija u dvije faze: započeo je šestodnevnim laboratorijem u Parku prirode Kamenjak u srpnju, a zaokružiti će se izvedbom na južnome dijelu Savskog nasipa. U kazalištu na otvorenom na Kamenjaku prostor scene i područje šume i prirode oko scene povezani su i međusobno prožeti, a opet odvojeni nevidljivom opnom naše pažnje i odluke. Kojim elementima (vidljivima (objekti scenografije ili pak svakodnevice) i/li nevidljivima (naša i vaša pažnja, prisutnost) definiramo opnu izvedbe na Savskom nasipu?
24.-28.11.2020., online https://improspekcije.com/, Sila prirode (Force of Nature), Katrina McPherson, plesni film
Kamera: Katrina McPherson
Montaža: Simon Fildes
Glazba: Stephen Heather
Druga kamera i zvuk: Rosalind Masson, Rob Page, Vidal Bini, Fred Parsons
Produced by Goat
Podrška: Goat, Creative Scotland, University of Dundee, University of Illinois
Produkcija Goat Media u suradnji s University of Illinois Champaign Urbana
Ovaj dokumentarni film prikazuje priznatu umjetnicu plesne improvizacije Kirstie Simson. Kroz period od pet godina, škotska redateljica Katrina McPherson snimala je Kirstie Simson dok je izvodila i predavala diljem Europe. Sila prirode spaja snimke izvedbe, dokumentarne materijale te opširne razgovore s Kirstie, u kojima ona govori o svojoj cjeloživotnoj praksi te strastvenom vjerovanju u moć plesa da okupi ljude i promijeni njihove živote. Kirstie Simson je neprekidna eksplozija suvremene plesne scene, koja stavlja gledatelja u dodir s vitalnošću čiste kreacije u virtuoznoj improvizaciji iz trenutka u trenutak.