Dva tematski povezana izdanja Filmskih mutacija: festivala nevidljivog filma pod naslovom Kinosraz! Film + moć otvaraju i zatvaraju filmski segment širokog programskog pravca Doba moći kojemu je Art-kino partner u sklopu programa Rijeka 2020 – Europska prijestolnica kulture u Rijeci (XIII izdanje od 6. do 9. veljače 2020. i XIV izdanje u siječnju 2021.) s povezanim programima u Zagrebu, Splitu, Dubrovniku i Ljubljani objedinjenim platformom Moć kinosraza.
Kinodvorana postaje središnja društvena lokacija za potencijal emancipacije MOĆI KINA koji vraća pogled filmu kao oku stoljeća: očištu moći našeg doba. Programska platforma reinterpretira ulogu kinematografa u izvornom smislu filmskog dispozitiva (filma, kinodvorane, aparata, snimanja i prikaza, kinematografije) u umjetničkoj, kulturnoj i široj zajednici grada. Proširene programske aktivnosti aktualizirat će stoljeće anarhije moći od futurističkih do post-futurističkih ikonoklastičkih strategija u podzastupljenim umjetničkim pokretima i inovativnom radu slika. Filozofski esej Alexandera Garcíje Düttmanna Kraj kulture povezuje programatsku misao – o onome što ostaje od kulture koja se dotjerala do krajnjih granica – od Pasolinijeva filma Sal`o do postdramske teatralizacije Alberta Serre u berlinskom Volksbühneu i istoimenom filmu Liberté.
Prolog riječkom Kinosrazu počinjemo 23. siječnja 2020. u 17 sati na filmskom odsjeku Akademije dramske umjetnosti s projekcijom filma Abbasa Kiarostamija Close-up (1990.) u sklopu predavanja Jonathana Rosenbauma o Kiarostamijevim filmovima: Krupni plan– napomene: Film identiteta, film blefa, a nastavljamo od 24. do 26. siječnja s maratonskim filmskim programima u dvorani Gorgona Muzeja suvremene umjetnosti u Zagrebu gdje izlažemo dio gustog programa ovogodišnjih kustosa i autora: Alberta Serre, Nicole Brenez, Jonathana Rosenbauma, Ehsana Khoshbakhta i Tanje Vrvilo. Ovaj uvodni program završava 27. siječnja jednodnevnim simpozijem-radionicom u suradnji s Kustoskom školom u Beton kinu MKC-a Split pod naslovom Mali organon za filmsko kustostvo uz projekcije i predavanja Natashe Kadin, Jonathana Rosenbauma, Sunčice Fradelić, Kumjane Novakove i Tanje Vrvilo.
Najavljujemo dolazak Alberta Serre i Abela Ferrare u mutacijski Kinosraz za Art-kino u Rijeci od 6. do 9. veljače 2020., kao i kino-koncert benda Abela Ferrare s glazbom iz njegovih filmova i muzičarima Joeom Deliom i Paulom Hippom, Cristinom Chiriac i PJ Deliom.
Prije dvije godine, malu retrospektivu uz prisutnost Abela Ferrare na Filmskim mutacijama otvorili smo njegovim filmom Pasolini (2014.), a tada je prikazao i grubi šnit filma o turneji svog benda, Alive in France (2017.). Filmovi Alberta Serre bili su glavni program prošlog izdanja Filmskih mutacija u siječnju 2019., uz njegov masterclass na filmskom odsjeku Akademije dramske umjetnosti, gdje se naši programi predavanja filmaša i filmologa odvijaju uz stalnu podršku Zvonimira Jurića.
Program Doba moćiI u Art-kinu otvaramo u četvrtak 6. veljače 2020. razgovorom Alexandera Garcíje Düttmanna i Alberta Serre te filmom Liberté (2019.).
Düttmannovim riječima: Kakvo je ovo mjesto, kakav krajolik, kakav kraj? Gdje je to katalonski filmski redatelj i umjetnik Albert Serra smjestio svoj komad Liberté?
I replikom iz katalonske verzije Serrina rukopisa: Mi i dalje lutamo, ne iz jedne grijane prostorije u drugu, od jednog kreveta do drugog, nego na otvorenom, iz jedne zemlje u drugu.
Abel Ferrara predstavit će u petak 7. veljače u Art-kinu svoj novi film Tommaso (2019.)zajedno s protagonisticom Cristinom Chiriac i autorima glazbe. Bend Abela Ferrare s gostima priprema koncert za riječko kino u subotu 8. veljače, s glazbom iz njegovih filmova poput Bad lieutenant, 444 - Last Day on Earth, China Girl.
Filmske mutacije XIII prikazuju programatski film Vlade Kristla Film ili moć (1970.), posvetu Alexandera Horwatha moći filmskog oka Gustava Deutscha (Film je. 1-6, 1998., Film/GovoriI/Mnogo/Jjezika, 1995., Film je više od filma, 1996.), materijalne akcije katarktičke komune Otta Mühla u filmovima Kurta Krena iz programa Tanje Vrvilo (6/64 Mama i tata (Materialakcija Otto Mühl), 1964. 7/64 Leda i labud, 1964., 9/64 Božično drvce, 1964.), povratak krijesnica Laure Waddington u filmu Granica (2004.), a posebno najavljujemo pomno promišljene programe radikalnog kustostva Nicole Brenez Vizualni izgredi koji rekreiraju inicijaciju u revolucionarni film Piera Paola Pasolinija (Pasolinijev bijes. Hipoteze za rekonstrukciju izvorne verzije filma, Pier Paolo Pasolini, Giuseppe Bertolucci, 1963.-2008.; 12 prosinac, Giovanni Bonfanti, Pier Paolo Pasolini, 1972.) i Jean-Luca Godarda (Jean Luc Godard: Inicijacija u [revolucionarni] film, Jean-Paul Török, 1969.), Paula Grivasa (Film katastrofa, 2018.), Bani Khoshnoudi (1968: Slijepi arhiv, 2014.), i Leobarda Lópeza Aretchea Krik (1968.-1970.), programe o moći slobode Alberta Serre pod naslovom Moć i pobuna i Sal`o ili 120 dana Sodome (1975.) Piera Paola Pasolinija.
Program:
24.01.2020.
16:00 Film je. 1-6 | Film ist. 1-6, Gustav Deutsch, 1998., 16-mm, 60 min
17:00 Prema zakonu | Enligt lag | According to Law, Peter Weiss, Hans Nordenström, 1958., 16-mm, 18 min
Pasolinijev Bijes. Hipoteze za rekonstrukciju izvorne verzije filma | La rabbia di Pasolini. Ipotesi di ricostruzione della versione originale del film | Pasolini’s Anger. Hypotheses for the Reconstruction of the Original Version of the Film, Pier Paolo Pasolini, Giuseppe Bertolucci, 1963.-2008., 35-mm, 76 min
19:00 6/64 Mama i tata (Materijal-akcija Otto Mühl) | 6/64 Mama und Papa (Materialaktion Otto Mühl)| 6/64 Mom and Dad (An Otto Mühl Happening), Kurt Kren, 1964., 16-mm, 3 min
Film ili moć | Film oder Macht | Film or Power, Vlado Kristl, 1970., digital, 110 min
21:00 7/64 Leda i labud | 7/64 Leda und der Schwan| 7/64 Leda and the Swan, Kurt Kren, 1964., 16-mm, 3 min
Sloboda | Liberté | Freedom, Albert Serra, 2019., DCP, 132 min
25.01.2020.
16:00 Jonathan Rosenbaum: Uvod i razgovor | Introduction and conversation
Film je više od filma | Film ist mehr als Film | Film is more than Film, Gustav Deutsch, 1996., 35-mm, 1 min
Bregovi Marlika | Tappeha-ye Marlik | Hills of Marlik, Ebrahim Golestan, 1963., 35-mm>DCP, 15 min
Saless: Daleko od doma | Saless: Far from Home, Mehrnaz Saeed-Vafa, 1998., DCP, 16 min
A House is not a Home: Wright or Wrong, Mehrnaz Saeed-Vafa, 2020., DCP, 74 min
18:00 Jonathan Rosenbaum i Ehsan Khoshabakt: Uvod i razgovor | Introduction and conversation
Ženski zatvor | Nedamatgah | Women’s Prison, Kamran Shirdel, 1965., digital, 11 min
Kuća je crna | Khaneh siah ast | The House is Black, Forough Farrokhzad, 1963., 35-mm>DCP, 20 min
Cigla i zrcalo | Khesht o ayeneh | Brick and Mirror, Ebrahim Golestan, 1965., 35-mm>DCP, 130 min
21:00 Ehsan Khoshabakt: Uvod i razgovor | Introduction and conversation
Film/Govori/Mnogo/Jezika | Film/Speaks/Many/Languages | Film/Spricht/Viele/Sprachen, Gustav Deutsch, 1995., 35-mm, 1 min
Noć kada je kišilo | Oun shab ke baroon oumad | The Night it Rained, Kamran Shirdel, 1967., digital, 36 min
Filmfarsi, Ehsan Khoshbakt, 2019., DCP, 84 min
26.01.2020.
16:00 Neusporedivo od neusporedivog| Lo incomparable de lo no comparable | The Incomparable of the Non-Comparable, Paul Grivas, 2019, digital, 8 min
12. prosinac | 12 dicembre, 12 December, Giovanni Bonfanti, Pier Paolo Pasolini, 1972., DCP, 103 min
18:00 Jean-Luc Godard: Inicijacija u [revolucionarni] film | Initiation au cinéma [révolutionnaire] | Initiation into [revolutionary] cinema, Jean-Paul Török, 1969., digital, 24 min
1968: Slijepi arhiv | 1968: A Blind Archive, Bani Khoshnoudi, 2014., DCP, 42 min
Film katastrofa | Film Catastrophe | Film Catastrophy, Paul Grivas, 2018., DCP, 55 min
20:00
9/64 Božićno drvce | 9/64 O Tannenbaum | 9/64 O Christmas Tree, Kurt Kren, 1964., 16-mm, 5 min
Salò ili 120 dana Sodome | Salòo le 120 giornate di Sodoma | Salò, or the 120 Days of Sodom, Pier Paolo Pasolini, 1975., 35-mm, 116 min