U središtu projekta što ga je Driant Zeneli osmislio za Zbirku Richter Muzeja suvremene umjetnosti Zagreb je dojmljiv i emotivan film o čudnim ljubavnicima koji nastaje usred krize izazvane iskapanjem litija i borbe za ekološku i okolišnu pravdu na zapadnom Balkanu. Središnji protagonist pripovijesti maleni je list koji utjelovljuje krhkost i ranjivost suvremenog čovjeka. Driant Zeneli koristi sliku ljubavlju opsjednutog lista kao metaforu potpune otvorenosti i ranjivosti, ali istodobno i paradoksalno, odvažnog junaka koji beskompromisno slijedi svoju viziju bez obzira na gubitak iluzija tijekom vlastite misije.
U ostalim filmskim pripovijestima The Firefly keeps falling and the Snake keeps growing (2022.) i How deep can a Dragonfly swim under the Ocean? (2021.), koji zajedno čine intervenciju u Zbirku Richter ključni protagonisti su neljudski junaci: krijesnica i vilin konjic. Animirani, neljudski junaci pripovijedaju priče nastale iz stvarnih ljudskih iskustava i specifičnih situacija pa se lako poistovjećujemo s njima, a što određuje i njihov značenjski potencijal. Usto, premda ne teži izvanjskoj potvrdi teleološkog i determinističkog pogleda na svijet, narativna logika Zenelijevih filmskih priča smjera transcendentalnoj univerzalnosti, poput svake dobro ispričane (filmske) priče.
Snažni i poetski učinci Zenelijevih pripovijesti rezultat su njegove umjetničke prakse pozivanja različitih zajednica na umjetničku participaciju (djeca, studenti specijalističkih studija, zatvorenici, ekološke udruge) i dubokog poznavanja posebnosti stvarnosti, povijesnih i mikro-kulturnih elemenata kao i geopolitičkih uvjeta u kojima nastaju njegova djela. To je osobito vidljivo u tenziji između monumentalnosti brutalističke arhitekture, u koju Zeneli smješta svoje neljudske protagoniste, njihove tjelesne ili mehaničke fragilnosti i simboličke moći da uzdrmaju i dovedu u pitanje postojeće poretke.
Izložbu čiji kustoski koncept potpisuje Leila Topić, producirao je Muzej suvremene umjetnosti Zagreb uz financijsku potporu Grada Zagreba i Ministarstva kulture i medija RH.
Driant Zeneli (1983, Shkoder, Albania) živi i radi između Torina i Tirane. 2019. i 2011. izlagao je kao odabrani umjetnik Paviljona Albanije na 58. venecijanskom Bijenalu suvremene umjetnosti i 54. venecijanskom Bijenalu u skupnoj izložbi.
Izbor iz izložbi: 15th Bienal De La Habana, Havana, 2024; Ruhr Triennale, Bochum 2024; Maxxi Museum, Rim (2023.); Dhaka Art Summit (DAS), Dhaka (2023); 59. Oktobarski Salon, Beograd, (2022.); Manifesta 14, Priština, (2022.); Teatrino Palazzo Grassi, Venecija, (2021.); 39th EVA International Biennial, Limerick (2020.); Latvian Centre for Contemporary Art, Riga (2019.); Nacionalna Galerija Republike Kosovo, Priština, (2019.); Autostrada Biennale, Prizren, (2019); GAMEC, Muzej moderne i suvremene umjetnosti, Bergamo, (2019.); Mostyn Gallery, Wales, UK (2017.); MuCEM, Marseille, (2016.) Centre Pompidou, Pariz (2016.); Villa Medici, Rim, (2016); GAM, Muzej moderne i suvremene umjetnosti Torina, (2013.); ZKM, Karlsruhe (2012.); MUSAC, Castilla León, Spain, (2012.); Prague Biennale 5 (2011.); Nacionalna Galerija Albanije, Tirana (2008).