Izjava ravnateljice muzeja Zdenke Badovinac povodom nedavnih medijskih objava o programima MSU

 

Izjava ravnateljice muzeja Zdenke Badovinac povodom nedavnih medijskih objava o programima MSU

03.04.2023

Povodom nedavnih medijskih objava u Jutarnjem listu i informativnom programu HTV-a o programu Muzeja suvremene umjetnosti želim izjaviti sljedeće:

U Muzeju suvremene umjetnosti 15. lipnja ove godine otvaramo izložbu jedne od najznačajnijih hrvatskih umjetnica Sanje Iveković „Works of Heart (1970.-2023.)“. Izložba će biti otvorena do 1. studenog 2023. godine. Ova svjetski poznata hrvatska umjetnica, pionirka feminističke umjetnosti u Jugoslaviji i borkinja protiv zaborava tradicije antifašističke borbe, s više od četrdeset godina umjetničkog rada, još nikad nije imala retrospektivu kod kuće. Bit će to prva zagrebačka retrospektiva umjetnice koja je takvo priznanje u inozemstvu dobila mnogo ranije nego u svojem gradu, u njujorškoj MoMA-i i drugim svjetskim muzejima.

 

Spomenute objave ovu izložbu ne vide kao priznanje za konačno ispravljanje duga jednoj od najprominentnijih zagrebačkih autorica na svjetskoj umjetničkoj sceni, već se zgražaju nad činjenicom da sam u programu MSU za 2023. godinu „najviše sredstava izdvojila za svoj projekt“. No u stvarnosti, za taj „moj“ projekt nikakva muzejska sredstva uopće nisu izdvojena. Izložba se financira posebnim sredstvima u iznosu od 92.900 eura koja je dodijelio Gradski ured za kulturu, međugradsku i međunarodnu suradnju i civilno društvo, koji je prepoznao iznimnu važnost ove izložbe za grad u kojem se Sanja Iveković formirala, živi i radi. Samo s tim posebnim iznosom bilo je moguće da se ovaj zahtjevan projekt uopće realizira.

„Moj“ projekt je djelomični prijenos izložbe Sanje Iveković iz bečkog muzeja Kunsthalle, koju sam kurirala na poziv kolektiva hrvatskih kustosica WHW. Ovaj projekt sam dobila puno prije nego što sam imenovana ravnateljicom MSU-a. Kada sam došla u Zagreb činilo mi se prioritetnim zadatkom da umjetnicima – ne samo Sanji Iveković, nego i drugim međunarodno priznatim autorima kao što su David Maljković, Tomislav Gotovac ili Goran Trbuljak – napravimo izložbe koje su već davno zaslužili. Za ovu godinu pripremamo i projekt „Vidljive“, koji revalorizira rad stotinjak suvremenih umjetnica.

Izložba  Sanje Iveković u MSU bit će puno veća od one u Beču i pokušat će umjetnicu smjestiti u kontekst ne samo njezina rada, nego i njezina grada. Izložba će imati i arhivski dio, koji će za zagrebačku izložbu posebno kurirati jedna od najvećih poznavateljica radova ove umjetnice Ivana Bago.

Ova izložba bila bi još skuplja kad je ne bismo producirali u suradnji bečkim Kunsthalleom. S promjenom programa za 2022. i s mojim programom za 2023. godinu upoznato je Stručno vijeće MSU-a, koje je dalo suglasnost na program, kao i nadležni kustosi. Taj je program odobren još tijekom ljeta 2022. godine, stoga nije jasno zašto su se tek sad javila dvojica nezadovoljnih umjetnika.

Kad sam prije godinu dana stigla u MSU, dočekale su me prazne dvorane 15.000 m2 velikog muzeja. Postav zbirke suvremene umjetnosti MSU više od tri godine nije bio dostupan javnosti, no niti jedan novinar tada se nije zgražao nad tim. A postav zbirke je prioritet muzeja. Zato sam odmah po dolasku predložila da – hitno – krenemo s radom na novom postavu kroz ciklus „Zbirka kao glagol“.

U prošlu godinu, tokom koje sam preuzela mandat, muzej je ušao s dugom od 2.030.054 kune. S 1. siječnjem 2023. dug doduše i dalje postoji, ali iznosi 636.608.52 kune, što znači da je u prvoj godini mog mandata dug smanjen za 1.393.445,88 kuna ili gotovo 185.000 eura.

Da smo imali i bogati slikarski program dokazuje među ostalom i izložba svjetski poznatog slikara Seana Scullya koji nam je poklonio sliku u vrijednosti 1.300.000 USD.

Od zagrebačkog potresa, u kojem je dobar dio gradskih muzeja oštećen, MSU predstavlja program, te ustupa servisne i uredske prostore Muzeju za umjetnost i obrt, Hrvatskom prirodoslovnom muzeju i Hrvatskom školskom muzeju.

Odnedavno, MSU je i službeno postao dio L'Internationale, međunarodne muzejske mreže i to članstvo još više pridonosi međunarodnoj vidljivosti i imageu institucije. To je četverogodišnji projekt koji muzeju otvara i značajne mogućnosti za finaciranje programa.

Od dolaska u Zagreb, od mene kao nove ravnateljice također se očekivalo da počnem provoditi svoj program, za koji sam dobila mandat. Taj program ne može biti po volji svima, to nije čudno, niti je slučaj s ijednim muzejem na svijetu. Ovakve objave nepotrebno ostavljaju sumnju da su u njihovoj pozadini interesi onih koji su mojim dolaskom u MSU, izgleda, izgubili svoje stare privilegije.

 

S poštovanjem,
Zdenka Badovinac,
Ravnateljica MSU