Muzej suvremene umjetnosti Zagreb

Program

Peter Kogler

otvorenje u četvrtak, 18. 12. 2014. u 20 sati

"Peter Kogler intenzivno je prisutan na međunarodnoj sceni u posljednjih tridesetak godina gdje je prepoznat kao jedan od najistaknutijih predstavnika srednje generacije austrijskih umjetnika. Kao i ostali predstavnici njegove generacije, spomenimo samo najpoznatije - Franza Grafa, Heima Zoberniga i Erwina Wurma, autore koji su svoje djelovanje započeli osamdesetih godina, i Kogler započinje svoj umjetnički put usvajajući tradiciju konceptualne i medijske umjetnosti i razvijajući svoja umjetnička istraživanja na području presijecanja različitih disciplina i medija – performansa, videa, filma, slikarstva, kompjutorske umjetnosti, skulpture i arhitekture.

Zanimajući se za nove, inovativne umjetničke prakse, ne samo na području vizualnih umjetnosti nego i scenskih umjetnosti, zvuka i glazbe, Kogler nastavlja svoj rad pomičući granice umjetničkog izražavanja i razvija vizualno iznimno dojmljiv i umjetnički i emocionalno uvjerljiv svijet čija značenjska slojevitost otvara putove komunikacije prema najširim krugovima publike. Nakon nekoliko godina istraživanja na početku umjetničkog puta u području slikarstva, performansa i eksperimentalnog filma, Kogler od 1984. počinje koristiti kompjutorsku tehnologiju. Najavljujući budući razvoj umjetnosti uz pomoć kompjutora još je šezdesetih godina, u duhu pozitivistički optimističnog vremena, Michael Noll napisao: „Kompjutor je aktivni medij s kojim umjetnik može raditi interakciju na novoj razini, oslobođen mnogih fizičkih ograničenja svih prijašnjih medija. Umjetničke mogućnosti takvog stvaralačkog medija u ulozi umjetnikovog suradnika zaista su uzbudljive i izazovne.“ Upravo su stvaralačke mogućnosti kompjutora kao medija koji ukida fizička ograničenja puna dva desetljeća poslije, i u stvaralaštvu Petera Koglera, donijele odlučujuće impulse za stvaranje iznimno zanimljivog i dojmljivog opusa. U njegovim mnogobrojnim i u različitim tehnikama izvedenim multimedijskim projektima, virtualno je postalo područje stvarnog, a granice arhitekture dobile su novu dimenziju.

Izložbom u Muzeju suvremene umjetnosti predstavljamo Petera Koglera s nizom najnovijih radova želeći pružiti publici uvid u sadržajnu i medijsku raznolikost njegovih interesa. Izložba započinje monumentalnom zavjesom, objektom kojeg vrlo često nalazimo u Koglerovom radu, na kojoj je otisnut apstraktni motiv crvenih isprepletenih linija. Zavjesa funkcionira kao velika slika izduženog formata, nesaglediva je u jednom pogledu, što nas potiče na pomnije promatranje i kretanje. Istovremeno, zavjesa je i barijera i psihološki uvod u prostor s video-projekcijom. Ulazeći u prostor s video-projekcijom ulazimo u potpuno drugačiji ambijent. Pomične slike projicirane su na sve četiri strane dvorane, a neprimjetne izmjene slika stvaraju kod gledatelja osjećaj nedefiniranog kretanja te osjećaj nesigurnosti. Autor zvuka kao sastavnog dijela instalacije je Franz Pomassl, austrijski umjetnik, teoretičar i kustos, s kojim Peter Kogler surađuje već nekoliko godina. I zvuk i pomične slike kreiraju filmičnu atmosferu te postajemo svjesni svih onih utjecaja i povijesnih reminiscencija poput filmova Fritza Langa ili legendarnog Blade Runnera koje Kogler često ističe u svojim intervjuima.

Sljedeća dvorana svojim nas ukupnim dojmom podsjeća na atmosferu i radove snimljene u Koglerovu ateljeu u Los Angelesu iz vremena u kojem se osjećao snažan utjecaj američke umjetnosti, naročito minimalizma i pop arta. Sukladno informacijskoj teoriji percepcije Abrahama Molesa, razumjeti znači razlučiti forme, tj. svesti kompleksno na jednostavno, pozivajući se na unaprijed poznate repertoare. Kogler čini upravo to – on pomoću računala razvija vrlo precizne vizualne strukture koje funkcioniraju kao super-znakovi u dvodimenzionalnom i trodimenzionalnom obliku – osim već znanih mrava tu su žarulje, bijeli štakori, ljudski mozak, cijevi... Iako je njegov vizualni repertoar preuzet iz repertoara svakodnevnih predmeta te ga odlikuje jasnoća i razumljivost, za njega nikako ne možemo reći i da je predvidljiv, ali svakako možemo reći da je vrlo suvremen i da na najbolji način odražava duh današnjeg globaliziranog i tehnologijama i društvenim mrežama povezanog društva.

Ekspanzija slikocrteža s Koglerovim motivom cijevi, crnog printa na bijeloj podlozi, događa se u zadnjoj izložbenoj prostoriji. Kogler tapetama oblaže pod, zidove i strop, uvećavajući, umnažajući i povećavajući svoj poznati motiv kako bi preobrazio taj običan „kutijasti“ prostor, u prostor koji na posjetitelja ostavlja dojam izgubljenosti u vremenu i prostoru, kao da se nalazimo u nekom virtualnom labirintu."
Snježana Pintarić, kustosica izložbe

Peter Kogler rođen je u Innsbrucku, Austrija 1959. Živi i radi u Beču. Radio je kao profesor na Akademiji likovne umjetnosti u Beču od 1993. do 2005. Od 2008. radi na Akademiji likovne umjetnosti u Münchenu. Radovi su mu izlagani na međunarodnim umjetničkim izložbama poput Venecijanskog bijenala (1986, 199., 1995), Documenta IX (1992) i Documenta X (1997) u Kasselu. Najvažnije samostalne izložbe uključuju: Schirn Kunsthalle Frankfurt, Frankfurt na Majni, Njemačka (2010); Mudam, Luxemburg (2010); Museu Coleção Berardo, Lisabon, Portugal (2009); Mumok, Beč, Austrija (200.); Mamco, Ženeva, Švicarska (2007); Kunsthaus Bregenz, Bregenz, Austrija (2000); Paviljon Secession, Beč, Austrija (1995). Od brojnih radova izvedenih u javnim prostorima izdvajamo stanicu podzemne željeznice na Karlsplatzu, Beč, Austrija (2012); željezničku stanicu Graz, Austrija (2013, 2003); Skate Park, Porte d'Italie, Pariz, Francuska (2007); stanicu podzemne željeznice Fröttmanning, München, Njemačka (2005).


Upozorenje: Trenutno pregledavate pojednostavljenu verziju stranica. Pregledavanje pune verzije stranica moguće je nakon preuzimanja i instalacije Adobeovog Flash Playera.